Er wordt wel eens beweerd dat de jeugd van tegenwoordig niet meer kan spellen. Ik vroeg me af of dat wel terecht is?
Ik ging op zoek naar cijfers van eventueel onderzoeken hierover maar vond heel weinig over dit onderwerp, er zijn niet veel wetenschappelijk verantwoorde cijfers over spelling gebruik. Maar volgens een peiling van 1988 die afgelegd is bij kinderen van het 6de leerjaar bleek in 2010 nog steeds dezelfde resultaten te geven.
Studenten zouden naarmate ze ouder worden meer fouten schrijven. Wat waarschijnlijk zou kunnen te maken hebben met minder discipline. In het basisonderwijs wordt behoorlijk veel aandacht besteed aan spelling. In het secundair onderwijs valt dat grotendeels weg. De middelbare scholieren moeten weliswaar nog altijd de spellingregels kennen, maar er is geen ‘drill and practice’ meer. Veel oefenen bevordert het verwerven van kennis en vaardigheden door middel van de praktijk te herhalen. Zoals het memoriseren van spelling en woorden of het beoefenen van rekensommen.
Rik Schutz, lid van de Taalunie, zegt dat leerlingen van achttien jaar de werkwoordspelling minder goed onder de knie hebben dan twaalf jarigen, ze maken veel meer fouten. Waardoor dit nu precies komt is niet duidelijk. Men denkt dat het misschien komt doordat er meer geschreven word dan vroeger of omdat er misschien minder goed wordt opgelet. Er wordt ook gedacht dat het misschien komt doordat jongeren veel meer berichten versturen via hun telefoon, daar gebruiken ze vaak afkortingen en hechtende helemaal geen belang aan spellingsregels.
Eerlijk toegeven merk ik het ook zelf wel. Bij het schatten of het versturen van sms'jes let ik niet echt op de spellingswijze van woorden. Integendeel schrijft iedereen in een soort van vlotte schrijftaal en wordt alles genoteerd zoals het klinkt. Misschien moeten we toch meer nadenken en belang hechten aan het onderhouden van onze basisonderwijs drill. Ik heb al vaak gemerkt dat ik voor schoolopdrachten woorden moet opzoeken op de correcte schrijfwijze te controleren. Voortaan moet ik misschien toch iets minder nonchalant te werk gaan bij het schrijven in onze moedertaal.
Eerlijk toegeven merk ik het ook zelf wel. Bij het schatten of het versturen van sms'jes let ik niet echt op de spellingswijze van woorden. Integendeel schrijft iedereen in een soort van vlotte schrijftaal en wordt alles genoteerd zoals het klinkt. Misschien moeten we toch meer nadenken en belang hechten aan het onderhouden van onze basisonderwijs drill. Ik heb al vaak gemerkt dat ik voor schoolopdrachten woorden moet opzoeken op de correcte schrijfwijze te controleren. Voortaan moet ik misschien toch iets minder nonchalant te werk gaan bij het schrijven in onze moedertaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten